علائم ویروس کرونا

کرونا ویروس

کرونا ویروس

بیماری کرونا ویروس که با عنوان کووید 19 شناخته می شود، بیماری عفونی است که توسط کرونا ویروس جدید ایجاد می شود.

بسیاری از افراد مبتلا به کووید 19، مشکلات تنفسی خفیف تا شدیدی را تجربه می کنند و ممکن است بدون نیاز به اقدانات درمانی خاص، بهبود یابند. افراد مسن و آن دسته از افرادی که به اختلالات پزشکی مانند بیماری های قلبی، دیابت، بیماری های مزمن تنفسی و یا سرطان مبتلا هستند، علائم شدیدتری را خواهند داشت.

یکی از بهترین راه های پیشگیری و یا به حداقل رساندن انتقال این ویروس، آگاهی بخشی در خصوص کووید 19، بیماری که افراد به آن مبتلا می شوند و نحوه انتقال آن می باشد. با شستن دست ها، استفاده از الکل و عدم تماس دست ها با صورت، از خودتان در برابر ابتلا به این ویروس محافظت کنید.

ویروس کووید 19، از طریق قطرات آب موجود در بزاق و ترشحات بینی افراد آلوده و هنگام عطسه و یا سرفه، پخش می شود و مهم است که افراد اصول بهداشتی را رعایت کنند.

در حال حاضر، هیچ گونه واکسن و دارویی برای کووید 19 وجود ندارد. اما سازمان بهداشت جهانی، اطلاعات به روزی را در اختیار شما قرار می دهد.

علائم و نشانه های کرونا ویروس

ویروس کووید 19، می تواند به طرق مختلف، افراد را درگیر کند. کووید 19، بیماری تنفسی است و ممکن است علائم خفیف تا شدیدی در افراد مشاهده شود. افراد بالای 60 سال و افراد مبتلا به شرایط خاص پزشکی، بیشتر در معرض ابتلا خواهند بود.

علائم شایع این بیماری عبارت است از:

– تب
– خستگی
– سرفه های خشک

برخی دیگر علائم:

– تنگی نفس
– بدن درد
– گلو درد

– در برخی موارد: اسهال، تهوع و یا آبریزش بینی

افراد با علائم خفیف، باید خود را در یک محیط سالم ایزوله و قرنطینه کنند و با مشورت پزشک، درمان موثری داشته باشند. افراد با علائمی مانند تب، سرفه و یا مشکلات تنفسی باید سریعا به پزشک مراجعه کنند.دکتر علی منافی فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی هستند و در انجام کلیه جراحی های پلاستیک بدن و صورت تجربه و تبحر بسیار بالایی دارند. در صورت تمایل به برقرای ارتباط می توانید با شماره های مطب 02188879941 و 02188879942 و 02188797882 تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر می توانید به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

راه های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

جهت پیشگیری از ابتلا و یا به حداقل رساندن میزان انتقال ویروس، رعایت موارد زیر توصیه می شود:

– شستن دست ها با آب و صابون و یا تمیز کردن دست ها با الکل
– حفظ فاصله یک متری با افرادی که سرفه و یا عطسه می کنند
– عدم تماس صورت با دست ها
– پوشاندن دهان و بینی به هنگام سرفه و یا عطسه
– دوری از استعمال دخانیات
– ماندن در منزل، اگر احساس می کنید علائمی از بیماری دارید
– دوری از مسافرت های غیر ضروری و حضور در اماکن شلوغ

Source: https://www.who.int/health-topics/coronavirus#tab=tab_1

5 قانون طلایی برای اینکه همیشه سالم باشیم

نکاتی برای سالم ماندن و اینکه همیشه سالم بمانیم

چطور همیشه سالم باشیم ؟تغذیه سالم یکی از فاکتورهای مهم برای سلامتی است و اگر تمایل دارید از رژیم های سلامتی رازهایش را بدانید این متن نمناک را بخوانید.طبق نظر پزشک متخصص تغذیه داشتن رژیم غذایی مناسب برای سلامتی بسیار مهم است.

با نکات سلامتی همیشه سالم باشیم :

1. نوشیدن آب هنگامی که بیدار می شوید:

نوشیدن 2 لیوان آب وقتی صبح از خواب بیدار می شوید ضروری است. این عادت به بی اثر کردن اسید و در سیستم گوارشی و صاف شدن شکم کمک می کند و سپس می توانید یک فنجان چای یا قهوه بنوشید که برای شروع روز سوخت مناسبی است و همین طور نیمه ساعت ورزش کنید که انرژی تان بالا برود که بتوانید بقیه روز را بدون خستگی ادامه دهید.

ناشتا نوشیدن آب

2. صبحانه :

هرر روز صبحانه متفاوت بخورید و روزتان را با آرامش آغاز کنید وقتی شروع به کار کردید حدود ساعت 11 یک فنجان چای یا قهوه بنوشید و استراحت کنید و می توانید یک موز کوچک یا غذاهای سبک بخورید که انرژی مورد نیاز را تامین می کنید .

3. نهار :

زمان ایده آل برای صرف نهار 1 تا 1/30 بعدازظهر است و سعی کنید در وعده نهار از برنج و سبزیجات استفاده کنید و همین طور مصرف کشک در انتهای وعده غذایی موجب می شود هضم بهتری داشته باشید بعد از نهار نیم ساعت استراحت بسیار حائز اهمیت است . بعضی افراد در این زمان چرت کوتاهی می زنند و انرژی را برای بقیه روز تامین می کنند.

تغذیه مناسب

4. میان وعده :

حدود ساعت 5 تا 5:30 دقیقه بعد از ظهر زمان مناسبی برای مصرف یک میان وعده سبک است که انرژی مورد نیاز را تامین و شکم را پر نگه می دارد و همچنین سطح قند را هم طبیعی حفظ می کند.

5. شام :

شام همیشه باید سبک باشد و بیشتر نان و سبزی مصرف کنید و از خوردن برنج اجتناب کنید چون حاوی کربوهیدارت فراوانی است ، بعد از شام حتما قدم بزنید و مستقیم به رختخواب نروید.

منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک /ن/ز.ت

چگونه سالم و تندرست باشیم؟

برای اطلاع صحیح روش های بهداشتی باید از اصول علمی پیروی کنید . آنچه دوستانتان نقل می کنند ممکن است همیشه درست نباشد. سعی کنید بدون خجالت در این موارد با یکی از بزرگ ترها مشورت کنید.

 هر روز دوش بگیرید

از آنجا که در دوران بلوغ غدد عرق فعال تر می شوند، مواد شیمیایی در این غدد باعث بوی بد عرق میشود. بنابراین برای خلاصی از این بوی بد، شما باید از یک صابون ملایم و آب گرم استفاده کنید، حتی اگر در تابستان به سر می برید ، نباید از دوش آب گرم غافل شوید چراکه آب گرم باعث بازشدن منافذ پوست و از بین رفتن بوی عرق از لایه زیرین پوست شما میشود، در ادامه حمام خود بدنتان را با آب سرد بشویید تا منافذ پوست بسته شده و باکتریهای عامل بوی بد راهی برای نفوذ نداشته باشند.

لباس تمیز بپوشید و از خوشبو کننده بدن استفاده کنید.

هر روز جورابهایتان را تعویض کنید و درشروع روز از افشانه های ضدعرق استفاده کنید .

حداقل روزی2 بار وحداقل 2 دقیقه مسواک بزنید.

سعی کنید بعد از صرف غذا حتما مسواک بزنید . مسواک علاوه بر این که دندان هایتان را از آسیب حفظ می کند . باعث می شود تا بوی بد دهانتان را از بین ببرد و شما بتوانید با دوستانتان صحبت کنید .

پوست صورتتان را در هنگام شستن به شدت نمالید.

به آرامی و نرمی صورت خود را با حرکت دایره وار شستشو دهید و برای شستشو از صابون های ملایم استفاده کنید تا باعث تحریک بیشتر پوست و جوش زدن نشود .روز را با یک صبحانه سالم و کامل شروع کنید و با یک وعده غذایی سالم آن را به پایان ببرید

موهای خود را بشویید

بیشتر مردم احتیاج دارند هرروز موهای خود را بشویند اما اگر موهای شما چربی کمی دارند می توانید یک روز در میان آنها زا بشویید. تنها به ظاهر مو توجه نکنید یعنی زمانیکه چرب به نظر نمی آید احتیاج به شستشو ندارد! با وجود اینها موها را زیاد (مثلا چند بار در روز) نشویید چون موها به کمی چربی نیز نیاز دارند. زیاد شستن موها میتواند باعث تحریک پذیری پوست سر، خارش یا حتی ایجاد شوره شود. برای شستن سر از شامپو و نرم کننده مناسب نوع موی خود استفاده کنید.

 غذای سالم بخورید

در مورد رژیم غذایی خود فکر کنید. روز را با یک صبحانه سالم و کامل شروع کنید و با یک وعده غذایی سالم آن را به پایان ببرید.

– صبحانه: در صبحانه خود، به همراه کلسیم و فیبر، مقدار زیادی میوه بگنجانید. این یک شروع درخشان برای روزتان است.

– ناهار: اگر در مدرسه ناهار می خورید؛ خودتان را با ناهاری که از خانه برده اید، سیر کنید. برای اینکه در طول روز میان وعده نخورید، به مقدار کافی میوه و سبزیجات با خودتان ببرید. سالاد با یک غذای نانی و آب میوه بدون شکر، یک ناهار عالی است!

– شام: در این وعده غذایی باید به مقدار کافی پروتئین و سبزیجات داشته باشید. ماهی بخار پز شده و سبزیجات یک وعده غذایی واقعاً سالم و سرشار از مواد معدنی است. اما اگر گوشت یا ماهی نمی خورید، می توانید به جای گوشت چرخ کرده، از فلفل و قارچ و ذرت استفاده کنید.

– میان وعده: میوه، سبزیجات و آجیل بخورید. از خوردن غذاهای چرب فست فودی، چیپس، سیب زمینی سرخ کرده، بیسکوییت/شیرینی و شکلات خودداری کنید. می توانید هر از چند گاهی از این غذاهای ناسالم هم بدون احساس گناه، میل کنید اما بیشتر اوقات بهتر است یک میان وعده سالم بخورید!

بیشتر ورزش کنید

ورزش را شروع کنید. جالب توجه است که ورزش چگونه می تواند دید شما به جهان را تغییر دهد. یک قدم زدن ساده در صبح یا سریع دویدن در پارک قبل از مدرسه می تواند تأثیر شگفت انگیزی بر طرز تفکر شما بگذارد. ورزش کردن در واقع باعث آزاد شدن اندروفین در بدن تان می شود و باعث می شود شادتر شوید. بنابراین پیاده روی می تواند افکار منفی را از سرتان بیرون کند! ورزشی را پیدا کنید که از انجام آن لذت می برید و از مقدار کم شروع کنید و ورزش را جزئی از برنامه روزانه تان کنید. لازم نیست دوی ماراتن انجام دهید! برای شروع، در اطراف محل سکونت خود چند روز در هفته پیاده روی کنید. هر دفعه زمان آن را بیشتر کنید می توانید کارهای کوچکی در روز انجام دهید که به سلامتی تان کمک کند:

– برای طی مسیرهای.کوتاه اگر دست تان سنگین نیست، به جای استفاده از وسایل نقلیه، پیاده روی کنید.

– به جای اینکه با اتوبوس به مدرسه بروید از دوچرخه استفاده کنید.دوستانی که شما با حضور والدین خود انتخاب میکنید، بهترین و ماندگارترین دوستان شما خواهند بود

 خوب بخوابید

در دوران بلوغ شما به خوابی بیشتر از کودکی نیاز دارید. درست است  که حرف زدن با تلفن یا چت  کردن با دوستان تا نیمه های شب بسیار وسوسه انگیز است اما صبح فردا برای شما بسیار خسته کننده و کسل کننده خواهد شد.

شما هرشب به حداقل 8ساعت خواب نیاز دارید. برای اینکه مقدار نیاز بدن خود را به خواب پیدا کنید یک شب که فردایش تعطیل هستید در همان زمانی که روز های غیر تعطیل میخوابید به رختخواب بروید اما زنگ ساعت را خاموش کنید. صبح وقتی بیدار شدید ببینید چند ساعت خوابیده اید، این همان مقدار نیاز بدن شما به خواب شبانه است. درست است مجبورید صبح ها برای رفتن به مدرسه خیلی زود بیدار شوید ولی با زود خوابیدن میتوانید صبح شادی داشته باشید. این حالت به تمرکز شما در کلاس هم کمک میکند.

فعالیت اجتماعی داشته باشید

این موضوع بسیار مهم است که در محیط بیرون – البته محیطی امن با تشخیص خانواده – با افراد جامعه تعامل داشته باشید، در این بین رفت و آمدهای خانوادگی حرف اول را میزند. دوستانی که شما با حضور والدین خود انتخاب میکنید، بهترین و ماندگارترین دوستان شما خواهند بود .برای این رفت آمد ها می توانید دوستانتان را به خانه دعوت کنید و یا به خانه دوستانتان بروید .این کار بهتر از رفتن به پارک و گشت و گذار بیهوده در خیابان است.

بخش کودک و نوجوان تبیان

منابع: نوجوان ها، سایت phow

6 قدم ساده برای داشتن تغذیه سالم

اگر به دنبال کاهش وزن هستید یا می‌خواهید فشار خون‌تان را پایین بیاورید یا تصمیم گرفته‌اید با یک روش ساده میزان کالری دریافتی خود را افزایش دهید، بهترین راه داشتن تغذیه‌ سالم است. متخصصان معتقدند تغذیه نقش مهمی در سلامت کلی بدن انسان دارد و با چند تغییر کوچک در رژیم غذایی و هر چیز دیگری که به سلامتی فرد مرتبط است، از ورزش گرفته تا داشتن خواب و استراحت راحت، می‌توان به یک سبک زندگی ایده‌آل رسید. در این مقاله با ارائه‌ی چند دستورالعمل ساده، روش‌هایی به شما پیشنهاد می‌شود که بتوانید از همین امروز زندگی سالم‌تری داشته باشید.

راز های سلامت و تندرستی را دریابید

همه به فکر این موضوع هستند که چگونه کاری کنند که طول عمرشان بیشتر شود. بسیارند کسانی که در طول زندگی تماما مشغله دارند. در این مطلب راهکار های ساده اما کارساز را به شما معرفی می کنیم که با به کار گیری از آنها سلامت خود را دو چندان می کنید.